In recent years, there has been a profound and complex restructuring of school institutions, where school leadership and educational leadership processes have become increasingly central. The article presents the model of distributed leadership as an interpretative key through which to begin a reflection on the role of the school leader and the challenges related to its pedagogical and relational function. The paper will also present the challenges related to the implementation of this model within the school community, together with the potential distortions that hinder the development of collegial and participatory styles of school life.
Negli ultimi anni si è assistito ad una profonda e complessa ristrutturazione in senso autonomistico delle istituzioni scolastiche in cui la dirigenza scolastica e i processi di leadership educativa hanno assunto un rilievo sempre più centrale. L'articolo presenta il modello della leadership distribuita quale chiave interpretativa attraverso cui avviare una riflessione sul ruolo della professionalità del leader scolastico e sulle sfide che riguardano la sua funzione pedagogica e relazionale. Verranno presentate, inoltre, le future sfide legate all’attuazione di tale modello all’interno della comunità scolastica, insieme alle possibili distorsioni che ostacolano lo sviluppo di stili collegiali e partecipativi della vita scolastica.
Autonomia scolastica e modelli collegiali di leadership. Attualità e prospettive pedagogiche
GIAMBATTISTA BUFALINO
2020-01-01
Abstract
In recent years, there has been a profound and complex restructuring of school institutions, where school leadership and educational leadership processes have become increasingly central. The article presents the model of distributed leadership as an interpretative key through which to begin a reflection on the role of the school leader and the challenges related to its pedagogical and relational function. The paper will also present the challenges related to the implementation of this model within the school community, together with the potential distortions that hinder the development of collegial and participatory styles of school life.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Imp_Quale_98(1) (1) _Bufalino.pdf
solo gestori archivio
Descrizione: Articolo principale
Tipologia:
Documento in Post-print
Dimensione
746.12 kB
Formato
Adobe PDF
|
746.12 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.