One of the most important texts on the problem of the relationship between body and soul in late ancient philosophy is John Philoponus’ commentary on the first two books of the On the Soul. This paper recapitulates Philoponus’ most important theses about this topic, comparing them with those explained in the On the Intellect, that is William of Moerbeke’s translation of Philoponus’ comment on the third book of the On the Soul. It is shown how in different passages the commentator emphasizes that, since the causality of the body on the soul is always limited to a form of influence, one should reject the opinion of those who believe that the physical condition determines what happens in the soul. An analysis follows about how this influence of the body on different psychological processes, and in particular on perception and discursive reasoning, happens, and about the fact that the intellect is free from any relationship with matter. The reason why the rational soul cannot always know intuitively but must often deal with arguments is indeed its link with the body: the fact that this peculiar thesis is also repeated in On the Intellect is highlighted.

Uno dei testi più importanti riguardo al problema del rapporto tra anima e corpo nella filosofia tardoantica è il commentario di Giovanni Filopono ai primi due libri del De anima. Questo contributo riassume le più importanti tesi di Filopono in proposito, confrontandole anche con quelle esposte nel De intellectu, ovvero nella traduzione di Guglielmo di Moerbeke del commento di Filopono al terzo libro del De anima. In particolare si evidenzia come in vari passi il commentatore sottolinei che, poiché la causalità del corpo sull’anima è sempre limitata ad una influenza, si deve rifiutare l’opinione di coloro che ritengono che la condizione fisica determini i moti dell’anima. Si analizzano le modalità di questa influenza del corpo sui diversi processi psicologici, e in particolare sulla percezione e sul ragionamento discorsivo, e si ricorda come risulti invece esente da ogni rapporto con la materia l’intelletto. Il motivo per cui l’anima razionale non può conoscere sempre intuitivamente ma deve spesso procedere per argomentazioni è anzi proprio il suo legame con il corpo: viene messo in evidenza il fatto che questa peculiare tesi è ripetuta anche nel De intellectu.

Il rapporto tra anima e corpo in Filopono: il commentario al De anima e il De intellectu a confronto

MILITELLO C
2014-01-01

Abstract

One of the most important texts on the problem of the relationship between body and soul in late ancient philosophy is John Philoponus’ commentary on the first two books of the On the Soul. This paper recapitulates Philoponus’ most important theses about this topic, comparing them with those explained in the On the Intellect, that is William of Moerbeke’s translation of Philoponus’ comment on the third book of the On the Soul. It is shown how in different passages the commentator emphasizes that, since the causality of the body on the soul is always limited to a form of influence, one should reject the opinion of those who believe that the physical condition determines what happens in the soul. An analysis follows about how this influence of the body on different psychological processes, and in particular on perception and discursive reasoning, happens, and about the fact that the intellect is free from any relationship with matter. The reason why the rational soul cannot always know intuitively but must often deal with arguments is indeed its link with the body: the fact that this peculiar thesis is also repeated in On the Intellect is highlighted.
2014
Uno dei testi più importanti riguardo al problema del rapporto tra anima e corpo nella filosofia tardoantica è il commentario di Giovanni Filopono ai primi due libri del De anima. Questo contributo riassume le più importanti tesi di Filopono in proposito, confrontandole anche con quelle esposte nel De intellectu, ovvero nella traduzione di Guglielmo di Moerbeke del commento di Filopono al terzo libro del De anima. In particolare si evidenzia come in vari passi il commentatore sottolinei che, poiché la causalità del corpo sull’anima è sempre limitata ad una influenza, si deve rifiutare l’opinione di coloro che ritengono che la condizione fisica determini i moti dell’anima. Si analizzano le modalità di questa influenza del corpo sui diversi processi psicologici, e in particolare sulla percezione e sul ragionamento discorsivo, e si ricorda come risulti invece esente da ogni rapporto con la materia l’intelletto. Il motivo per cui l’anima razionale non può conoscere sempre intuitivamente ma deve spesso procedere per argomentazioni è anzi proprio il suo legame con il corpo: viene messo in evidenza il fatto che questa peculiare tesi è ripetuta anche nel De intellectu.
anima, corpo, Filopono
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