The long path that is being led towards an inclusive school model increasinglyable to accommodate all students, responding to the diversified needsof each of them, has been stimulated and accompanied by specific nationalregulatory provisions, as well as by declarations from prestigious organizationsinternational. In this perspective, the teacher certainly plays a centralrole, called to operate in an educational context characterized by profoundchanges, accentuated by the crisis triggered by the Covid-19 pandemic,which has called for a substantial renewal of teaching and inclusive and planningprocesses. . In this new perspective, with the “special normality” as astarting point, teachers are required to make an educational investment thatis increasingly capable of innovating and differentiating teaching strategiesin a creative and flexible way, to make them not only more suitable for thepresent age, but above all significant for the needs of each one, with constantsolicitude and attention to personal characteristics and individual needs, sothat the potential of all can emerge and mature. To this end, in this contributionthe Author analyzes the fundamental elements that make up teachertraining in an inclusive perspective and its action, in the light of the manychanges that distinguish the school of the third millennium.

Il lungo cammino che si sta conducendo verso un modello di scuola inclusivasempre più in grado di accogliere tutti gli allievi, rispondendo alle esigenzediversificate di ciascuno di essi, è stato stimolato ed accompagnato da specifichedisposizioni normative nazionali, oltre che da dichiarazioni di prestigiosiorganismi internazionali. In tale prospettiva, un ruolo centrale lo rivestesicuramente il docente, chiamato ad operare in un contesto formativo caratterizzatoda profondi mutamenti, accentuati dalla crisi innescata dalla pandemiada Covid-19, che ha richiamato un rinnovamento sostanziale delladidattica e dei processi inclusivi e progettuali. In questa nuova prospettiva,con la “speciale normalità” come punto di partenza, ai docenti è richiestoun investimento educativo sempre più capace di innovare e differenziare inmodo creativo e flessibile le strategie didattiche, per renderle non solo piùadatte all’epoca presente, ma soprattutto significative per le esigenze di ciascuno,con sollecitudine e attenzione costanti alle caratteristiche personalie ai bisogni individuali, affinché possano emergere e maturare i talenti ditutti.

L'azione didattica inclusiva del docente: verso una scuola post Covid-19 equa e sostenibile

Gulisano D
2021-01-01

Abstract

The long path that is being led towards an inclusive school model increasinglyable to accommodate all students, responding to the diversified needsof each of them, has been stimulated and accompanied by specific nationalregulatory provisions, as well as by declarations from prestigious organizationsinternational. In this perspective, the teacher certainly plays a centralrole, called to operate in an educational context characterized by profoundchanges, accentuated by the crisis triggered by the Covid-19 pandemic,which has called for a substantial renewal of teaching and inclusive and planningprocesses. . In this new perspective, with the “special normality” as astarting point, teachers are required to make an educational investment thatis increasingly capable of innovating and differentiating teaching strategiesin a creative and flexible way, to make them not only more suitable for thepresent age, but above all significant for the needs of each one, with constantsolicitude and attention to personal characteristics and individual needs, sothat the potential of all can emerge and mature. To this end, in this contributionthe Author analyzes the fundamental elements that make up teachertraining in an inclusive perspective and its action, in the light of the manychanges that distinguish the school of the third millennium.
2021
Il lungo cammino che si sta conducendo verso un modello di scuola inclusivasempre più in grado di accogliere tutti gli allievi, rispondendo alle esigenzediversificate di ciascuno di essi, è stato stimolato ed accompagnato da specifichedisposizioni normative nazionali, oltre che da dichiarazioni di prestigiosiorganismi internazionali. In tale prospettiva, un ruolo centrale lo rivestesicuramente il docente, chiamato ad operare in un contesto formativo caratterizzatoda profondi mutamenti, accentuati dalla crisi innescata dalla pandemiada Covid-19, che ha richiamato un rinnovamento sostanziale delladidattica e dei processi inclusivi e progettuali. In questa nuova prospettiva,con la “speciale normalità” come punto di partenza, ai docenti è richiestoun investimento educativo sempre più capace di innovare e differenziare inmodo creativo e flessibile le strategie didattiche, per renderle non solo piùadatte all’epoca presente, ma soprattutto significative per le esigenze di ciascuno,con sollecitudine e attenzione costanti alle caratteristiche personalie ai bisogni individuali, affinché possano emergere e maturare i talenti ditutti.
Docenti,Inclusione,Didattica
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/546572
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact