The COVID-19 health emergency has refocused attention on the dynam-ic interconnections between global societies, human systems, and the environment, relaunching the need to “move toward” new existential and living models that are increasingly compatible with environmental sustainability. The school is the place of choice for the consolidation of awareness and the design of virtuous learning paths that can guide cultural change from the perspective of ecological and cultural tran-sition. As a result, education for sustainability has become both a cultural challenge and an educational priority. The article critically examines the concept of ‘ecological transition’ as a pedagogical category capable of reflecting fractures and continuities, transformations and persistences in order to guide new generations to assume the consciousness of “earthly destiny community” and redesign habitus in everyday life. The contribution emphasizes the strategic role of green leadership processes as trans-formative vectors for activating pathways of innovation and change in educational institutions from an ecological standpoint
L’emergenza sanitaria da COVID-19 ha posto una rinnovata attenzione alle interconnessioni dinamiche tra società globali, sistemi umani e ambiente, determinando contingenze e stravolgimenti di non poco conto che rilanciano l’esigenza di “andare verso” nuovi modelli esistenziali e abitativi sempre più compatibili con la sostenibilità ambientale. La scuola rappresenta il luogo d’elezione per il consolidarsi di una coscienza ecologica e per la progettazione di percorsi di apprendimento di comportamenti virtuosi, che possano orientare il cambiamento culturale nella prospettiva della transizione ecologica e culturale. L’educazione alla sostenibilità diviene dunque una sfida culturale e una priorità educativa. Sulla scia del programma Next Generation EU, alla luce dei più recenti documenti ministeriali e delle raccomandazioni internazionali, l’articolo pone al vaglio critico il concetto di “transizione ecologica”, quale categoria pedagogica capace di riflettere e riassumere fratture e continuità, trasformazioni e persistenze per poter guidare le nuove generazioni ad assumere la coscienza di “comunità di destino terrestre” e riprogettare gli habitus nel quotidiano. Entro tale orizzonte, il contributo rileva il ruolo strategico svolto dai processi di green leadership, quali vettori trasformativi performanti per poter attivare percorsi di innovazione e cambiamento diffusi e allargati in prospettiva ecologica all’interno delle istituzioni scolastiche.
(Ri)generare la scuola. Per una transizione green e culturale
Bufalino Giambattista
2022-01-01
Abstract
The COVID-19 health emergency has refocused attention on the dynam-ic interconnections between global societies, human systems, and the environment, relaunching the need to “move toward” new existential and living models that are increasingly compatible with environmental sustainability. The school is the place of choice for the consolidation of awareness and the design of virtuous learning paths that can guide cultural change from the perspective of ecological and cultural tran-sition. As a result, education for sustainability has become both a cultural challenge and an educational priority. The article critically examines the concept of ‘ecological transition’ as a pedagogical category capable of reflecting fractures and continuities, transformations and persistences in order to guide new generations to assume the consciousness of “earthly destiny community” and redesign habitus in everyday life. The contribution emphasizes the strategic role of green leadership processes as trans-formative vectors for activating pathways of innovation and change in educational institutions from an ecological standpointFile | Dimensione | Formato | |
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