The sceptical detachment manifested by Artemidorus of Daldis, author of Ὀνειροκριτικά, with regard to a iatromantic treatise steeped in ridiculous manipulations subject to popular credulity can also be discerned with regard to the ‘free’ interpretations of dreams by members of the Greek-Asian elites of the age of Antonines. Emblematic in this sense is the case of Aelius Aristides, whose hermeneutic technique – devoid of any scientific and systematic approach comparable to the taxonomic ‘handbook’ of the rigid Artemidorean classification – resulted in a fideistic-religious abandonment to Asclepius: the god – and not the psyche of the individual, as Artemidorus believed – would induce the dream phenomenon in the dreamer and provide him directly – thus without recourse to the ‘exegetical’ intermediation of the priest – with medical prescriptions invariably characterised by self-inflicted pain and indicate rather bizarre therapeutic practices.

Lo scettico distacco manifestato da Artemidoro di Daldi, autore di Ὀνειροκριτικά, nei riguardi di una trattatistica iatromantica intrisa di ridicole manipolazioni oggetto di creduloneria popolare è ravvisabile anche a proposito delle ‘libere’ interpretazioni dei sogni formulate da membri delle élites greco-asiatiche dell’età degli Antonini. Emblematico in tal senso è il caso di Elio Aristide, la cui tecnica ermeneutica – priva di qualunque approccio scientifico e sistematico accostabile al ‘prontuario’ tassonomico della rigida classificazione artemidorea – finiva per tradursi in un abbandono fideistico-religioso ad Asclepio: il dio – e non la psiche dell’individuo, come riteneva Artemidoro – avrebbe indotto il fenomeno onirico nel sognatore e a quest’ultimo avrebbe fornito direttamente – dunque senza il ricorso all’intermediazione ‘esegetica’ del sacerdote – prescrizioni mediche connotate invariabilmente dal dolore autoinferto e indicato pratiche terapeutiche alquanto bizzarre.

Elio Aristide fra oniromantica e aretalogia: un caso di incubatio sui generis

Margherita Cassia
2023-01-01

Abstract

The sceptical detachment manifested by Artemidorus of Daldis, author of Ὀνειροκριτικά, with regard to a iatromantic treatise steeped in ridiculous manipulations subject to popular credulity can also be discerned with regard to the ‘free’ interpretations of dreams by members of the Greek-Asian elites of the age of Antonines. Emblematic in this sense is the case of Aelius Aristides, whose hermeneutic technique – devoid of any scientific and systematic approach comparable to the taxonomic ‘handbook’ of the rigid Artemidorean classification – resulted in a fideistic-religious abandonment to Asclepius: the god – and not the psyche of the individual, as Artemidorus believed – would induce the dream phenomenon in the dreamer and provide him directly – thus without recourse to the ‘exegetical’ intermediation of the priest – with medical prescriptions invariably characterised by self-inflicted pain and indicate rather bizarre therapeutic practices.
2023
Lo scettico distacco manifestato da Artemidoro di Daldi, autore di Ὀνειροκριτικά, nei riguardi di una trattatistica iatromantica intrisa di ridicole manipolazioni oggetto di creduloneria popolare è ravvisabile anche a proposito delle ‘libere’ interpretazioni dei sogni formulate da membri delle élites greco-asiatiche dell’età degli Antonini. Emblematico in tal senso è il caso di Elio Aristide, la cui tecnica ermeneutica – priva di qualunque approccio scientifico e sistematico accostabile al ‘prontuario’ tassonomico della rigida classificazione artemidorea – finiva per tradursi in un abbandono fideistico-religioso ad Asclepio: il dio – e non la psiche dell’individuo, come riteneva Artemidoro – avrebbe indotto il fenomeno onirico nel sognatore e a quest’ultimo avrebbe fornito direttamente – dunque senza il ricorso all’intermediazione ‘esegetica’ del sacerdote – prescrizioni mediche connotate invariabilmente dal dolore autoinferto e indicato pratiche terapeutiche alquanto bizzarre.
Asklepieia; dream interpretation; age of the Antonines; illness; healing
Asklepieia; interpretazione dei sogni; età degli Antonini; malattia; guarigione
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/575289
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