In this contribution, the Author attempts to analyse a teacher training model oriented towards sharing knowledge in action (operative-agency) and professional experiences, through the acquisition of new methodological-didactic and research skills capable of creating spaces for dialogue "for all and for each one" and self-reflection among peers in a "laboratory situation". Along this direction, it was decided to analyse the focus group not only as a founding device for qualitative research, but also as a teaching methodology within a group-class, supporting the dissemination of training development and learning nuclei through relational dynamics that come into play as peers. To this end, the processes of reflection assume particular importance as they become the "bridges" connecting the empirical dimension and the theoretical dimension, which can progress through inputs from outside.
In questo contributo, l’Autrice tenta di analizzare un modello di formazione docente orientato alla condivisione di saperi in azione (operativo-agentivi) ed esperienze professionali, attraverso l’acquisizione di nuove competenze metodologico-didattiche e di ricerca in grado di creare spazi di dialogo “per tutti e per ciascuno” e autoriflessione tra pari in “situazione di laboratorio”. Lungo questa direzione, si è deciso di analizzare il focus group non soltanto come dispositivo fondante di ricerca qualitativa, ma anche come metodologia didattica all’interno di un gruppo-classe, sostenendo la diffusione di nuclei di sviluppo formativo e di apprendimento tramite le dinamiche relazionali che entrano in gioco tra pari. A tal fine, particolare importanza assumono i processi di riflessione che diventano i “ponti” di collegamento tra la dimensione empirica e la dimensione teorica, che può progredire attraverso gli input provenienti dall’esterno.
Quali competenze metodologico-didattiche e di ricerca nella nuova professionalità docente? Progettazione e conduzione di un focus group inclusivo in classe
Daniela Gulisano
2023-01-01
Abstract
In this contribution, the Author attempts to analyse a teacher training model oriented towards sharing knowledge in action (operative-agency) and professional experiences, through the acquisition of new methodological-didactic and research skills capable of creating spaces for dialogue "for all and for each one" and self-reflection among peers in a "laboratory situation". Along this direction, it was decided to analyse the focus group not only as a founding device for qualitative research, but also as a teaching methodology within a group-class, supporting the dissemination of training development and learning nuclei through relational dynamics that come into play as peers. To this end, the processes of reflection assume particular importance as they become the "bridges" connecting the empirical dimension and the theoretical dimension, which can progress through inputs from outside.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Daniela articolo ped. e vita 2023.pdf
solo gestori archivio
Descrizione: articolo
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
473.6 kB
Formato
Adobe PDF
|
473.6 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.