The reform of the tax collection, ordered by enabling law n.111 of August 9, 2023, passes not only through principles and criteria provided by article 18 of the same law, for which «[…] for the reform of the national tax collection system», but even through other principles and criteria: both general ones, provided by article 4 «[…] for the reform of the Statute of Taxpayer’s rights»; and special ones, provided by other articles, such as article 14, that refers to local entities revenues, and article 19 that refers to tax trial. However, the implementations that have already been introduced are at least unsatisfactory: thus, legislative Decree n. 219 of December 30, 2023, that amends the Statute of Taxpayer’s rights, as well as the draft of the legislative Decree («on the reorganization of the national system of tax collection») made as an implementation of article 18, that will be focused here. And even if the enabling law has severe limitations, the delegate legislator has nevertheless neglected common expectations, to the point that the one introduced might be considered as a “mini-reform of tax collection”.
La riforma della riscossione voluta dalla legge delega per la riforma fiscale 9 agosto 2023, n. 111 passa non soltanto per i principi e criteri direttivi di cui all’art. 18 della stessa «[…] per la revisione del sistema nazionale della riscossione», ma anche per altri principi e criteri direttivi: generali, di cui all’art. 4 «[…] per la revisione dello statuto dei diritti del contribuente»; e speciali, contemplati in altre previsioni, quali quelle degli artt. 14, dedicato alle entrate degli enti locali, e 19, dedicato al processo tributario. Tuttavia le attuazioni datene finora sono risultate insoddisfacenti: così il D.Lgs. 30 dicembre 2023, n. 219, che reca modifiche allo Statuto dei diritti del contribuente, come anche lo schema di decreto legislativo («di riordino del sistema nazionale della riscossione») predisposto in attuazione dell’art. 18 citato, ai quali si presta principalmente attenzione in questa sede. E se è vero che la legge delega presentava forti limiti, il legislatore delegato ha comunque disatteso le aspettative, al punto che quella realizzata può dirsi una “miniriforma della riscossione”.
La miniriforma della riscossione: tra Statuto del contribuente e (schema di) decreto legislativo
Antonio Guidara
2024-01-01
Abstract
The reform of the tax collection, ordered by enabling law n.111 of August 9, 2023, passes not only through principles and criteria provided by article 18 of the same law, for which «[…] for the reform of the national tax collection system», but even through other principles and criteria: both general ones, provided by article 4 «[…] for the reform of the Statute of Taxpayer’s rights»; and special ones, provided by other articles, such as article 14, that refers to local entities revenues, and article 19 that refers to tax trial. However, the implementations that have already been introduced are at least unsatisfactory: thus, legislative Decree n. 219 of December 30, 2023, that amends the Statute of Taxpayer’s rights, as well as the draft of the legislative Decree («on the reorganization of the national system of tax collection») made as an implementation of article 18, that will be focused here. And even if the enabling law has severe limitations, the delegate legislator has nevertheless neglected common expectations, to the point that the one introduced might be considered as a “mini-reform of tax collection”.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Guidara_La miniriforma RDTEL 2024.pdf
solo gestori archivio
Descrizione: pdf scaricato dalla rivista
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
320.9 kB
Formato
Adobe PDF
|
320.9 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.