In this essay, Croce’s narratives of “stories” and “legends” are re-read in light of Benjamin’s reflections on the exhaustion, in modernity, of the “art of storytelling”. When, after the war and in full consciousness of the historical caesura, they were re-written for volume publication, they bore the mark of their narrator’s direct experience “like a cup that of the potter”. What emerges, in the face of the unstoppable disappearance of a community of reference, is a search for meaning, in the stories, as in the “things” and places in which they cluster.
Le narrazioni crociane di «storie» e «leggende» sono qui rilette anche alla luce delle considerazioni di Benjamin sull’esaurirsi, nella modernità, dell’«arte di narrare». Motivate, nella riscrittura in volume, dalla guerra e dalla coscienza di una cesura, coinvolgono l’esperienza diretta del narratore, ne recano il segno «come una tazza quello del vasaio». Emerge, di fronte all’inarrestabile sparire di una comunità di riferimento, una ricerca di senso, nelle storie, come nelle “cose”, i luoghi, in cui esse si raggrumano.
“Il segno del vasaio”. Croce narratore di «storie» e «leggende»
Manganaro Andrea
2024-01-01
Abstract
In this essay, Croce’s narratives of “stories” and “legends” are re-read in light of Benjamin’s reflections on the exhaustion, in modernity, of the “art of storytelling”. When, after the war and in full consciousness of the historical caesura, they were re-written for volume publication, they bore the mark of their narrator’s direct experience “like a cup that of the potter”. What emerges, in the face of the unstoppable disappearance of a community of reference, is a search for meaning, in the stories, as in the “things” and places in which they cluster.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Manganaro Croce per rivista Nuova Corrente.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
153.98 kB
Formato
Adobe PDF
|
153.98 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.