The paper analyses the role of the NRRP and certain provisions of the current Public Contracts Code as instruments for implementing the green transition, highlighting the double cost of the latter for local authorities, in terms of both economic and political autonomy. Next, it focuses on critical issues related to the perennial implementation of fiscal federalism, as well as the limits of current equalization mechanism and the possible implications of granting «special forms and conditions of autonomy» under Article 116, para. 3 of Constitution. Finally, some procedural solutions are envisaged that could promote a fair balancing of environmental sustainability with respect for the principle of political-administrative decentralization, also in light of the new text of Article 9 of the Constitution.
Il contributo analizza il ruolo del PNRR e di talune disposizioni del vigente Codice dei contratti pubblici come strumenti di attuazione della green transition, evidenziando il duplice costo della stessa per gli enti territoriali, in termini sia economici che di minor autonomia programmatica. Successivamente, si esplorano le criticità connesse alla perdurante inattuazione del federalismo fiscale, ai limiti dell’odierno meccanismo perequativo ed alle possibili implicazioni della concessione di «forme e condizioni particolari di autonomia» ex art. 116, co. 3 Cost. Infine, si prospettano alcune soluzioni di carattere procedurale che potrebbero favorire un ragionevole bilanciamento delle istanze di sostenibilità ambientale con il rispetto del principio autonomistico, anche alla luce del nuovo testo dell’art. 9 Cost.
Le ricadute della green transition sull’autonomia politico-amministrativa degli enti territoriali
Ignazio Spadaro
2025-01-01
Abstract
The paper analyses the role of the NRRP and certain provisions of the current Public Contracts Code as instruments for implementing the green transition, highlighting the double cost of the latter for local authorities, in terms of both economic and political autonomy. Next, it focuses on critical issues related to the perennial implementation of fiscal federalism, as well as the limits of current equalization mechanism and the possible implications of granting «special forms and conditions of autonomy» under Article 116, para. 3 of Constitution. Finally, some procedural solutions are envisaged that could promote a fair balancing of environmental sustainability with respect for the principle of political-administrative decentralization, also in light of the new text of Article 9 of the Constitution.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.