The term ‘Talents’ admits multiple interpretations. For several decades, Umberto Margiotta has sustained a line of research and a wide-ranging debate that has foregrounded the topic from an educational perspective. Within this frame of reference, this contribution offers a broad reflection on the quality of the experience of time as a gateway to critical and reflective thinking, as an exercise of freedom and self-determination, and as a formative condition that orients subjects and is therefore decisive in their development, including in delineating expectations and the potential of talents.
Il termine Talenti rinvia a molteplici interpretazioni. Umberto Margiotta per diversi lustri ha tenuto vivo un fronte di ricerca e un articolato dibattito che ha valorizzato il confronto sul tema in prospettiva formativa. Entro tale cornice di riferimento, il contributo indirizza a maglie larghe la riflessione sul terreno della qualità dell’esperienza del tempo come chiave d’accesso al pensiero critico e riflessivo, come esercizio di libertà e di autodeterminazione, quale condizione formatrice che orienta i soggetti e dunque risulta determinante nel loro sviluppo, anche nel circoscrivere aspettative e potenzialità dei talenti.
Talenti come sviluppo di soggettività nella transizione
maria tomarchio
2025-01-01
Abstract
The term ‘Talents’ admits multiple interpretations. For several decades, Umberto Margiotta has sustained a line of research and a wide-ranging debate that has foregrounded the topic from an educational perspective. Within this frame of reference, this contribution offers a broad reflection on the quality of the experience of time as a gateway to critical and reflective thinking, as an exercise of freedom and self-determination, and as a formative condition that orients subjects and is therefore decisive in their development, including in delineating expectations and the potential of talents.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


