The Italian grape-winegrowing sector has shown in recent years an increasing interest towards the quality certifications, which is also due to the introduction of process and product innovations that have involved the various phases of the production chain, therefore proving a certain intuition of the strategic value of the quality regulation (ISO - Vision 2000), in order to work in an ever more competitive and global market context. The research carried out on a sample of Italian oenological firms that have implemented a firm quality system according to the ISO regulations, allows us to identify the most important aspects of the conditions adopted by the system, of the results produced by the optimisation of the productive process and improvement of competitiveness of the firm, as well as the costs and benefits produced from a commercial point of view.

Il comparto vitivinicolo italiano, ha manifestato negli anni più recenti un interesse crescente verso le certificazioni di qualità, anche a seguito dell’introduzione di innovazioni di processo e di prodotto che hanno coinvolto le diverse fasi della filiera, dimostrando di aver intuito la valenza strategica della normazione di qualità (ISO-Vision 2000), per operare in un contesto sempre più competitivo e globalizzato. La ricerca condotta su un campione di imprese enologiche italiane che hanno implementato un sistema di qualità aziendale secondo le norme ISO, consente di individuare gli aspetti salienti delle modalità di adozione del sistema, dei risultati prodotti in termini di ottimizzazione del processo produttivo e di miglioramento di competitività dell’impresa, oltre che dei costi e dei benefici prodotti sotto l’aspetto commerciale.

Economical Analysis on the Quality Systems in the Italian Wine Industry

FOTI, Vera Teresa
2004-01-01

Abstract

The Italian grape-winegrowing sector has shown in recent years an increasing interest towards the quality certifications, which is also due to the introduction of process and product innovations that have involved the various phases of the production chain, therefore proving a certain intuition of the strategic value of the quality regulation (ISO - Vision 2000), in order to work in an ever more competitive and global market context. The research carried out on a sample of Italian oenological firms that have implemented a firm quality system according to the ISO regulations, allows us to identify the most important aspects of the conditions adopted by the system, of the results produced by the optimisation of the productive process and improvement of competitiveness of the firm, as well as the costs and benefits produced from a commercial point of view.
2004
90-6605-717-3
Il comparto vitivinicolo italiano, ha manifestato negli anni più recenti un interesse crescente verso le certificazioni di qualità, anche a seguito dell’introduzione di innovazioni di processo e di prodotto che hanno coinvolto le diverse fasi della filiera, dimostrando di aver intuito la valenza strategica della normazione di qualità (ISO-Vision 2000), per operare in un contesto sempre più competitivo e globalizzato. La ricerca condotta su un campione di imprese enologiche italiane che hanno implementato un sistema di qualità aziendale secondo le norme ISO, consente di individuare gli aspetti salienti delle modalità di adozione del sistema, dei risultati prodotti in termini di ottimizzazione del processo produttivo e di miglioramento di competitività dell’impresa, oltre che dei costi e dei benefici prodotti sotto l’aspetto commerciale.
Sistema di qualità aziendale, norma ISO 9000, Imprese enologiche; Company Quality System, ISO 9000 Regulations, Wine Producing Companies
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/79027
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 1
social impact