For too long we have been concentrating only on langauge, trying to help students to have a perfect command of structures, pronunciation, vocabulary and communication skills. We have been teaching 'civilization' too, thinking that it was enough to make students aware of the target culture, but somehow we failed to achieve our main aim. MAstering a foreign language cannot be enough to communicate successfully in the 'global village' and learning about another culture is a key issue.The article focuses on problems of intercultural communcaition and reports of a project work aiming at the development of students' intercultural competence.

L'insegnaemnto di una L2 si è per troppo tempo concentrato su aspetti quali pronuncia, strutture ecc. Anche la coseddetta 'civiltà' è stata oggetto di insegnamento con la certezza che fosse sufficiente a far consocere 'l'altra' cultura agli stdeunti. MA non è sempre stato così. La competenza lingusitica non è sufficiente e gli elementi di civiltà proposti agli studenti nemmeno. L'articolo si sofferma sui problemi che caratterizzano la comunicazione interculturale e presenta un progetto che mira allo sviluppo della competenza interculturale degli studenti.

MAKING EUROPEAN CITIZENSHIP MEANINGFUL TO OUR STUDENTS

VIGO, Francesca Maria;CUCCHIARA, DONATA
2006-01-01

Abstract

For too long we have been concentrating only on langauge, trying to help students to have a perfect command of structures, pronunciation, vocabulary and communication skills. We have been teaching 'civilization' too, thinking that it was enough to make students aware of the target culture, but somehow we failed to achieve our main aim. MAstering a foreign language cannot be enough to communicate successfully in the 'global village' and learning about another culture is a key issue.The article focuses on problems of intercultural communcaition and reports of a project work aiming at the development of students' intercultural competence.
2006
L'insegnaemnto di una L2 si è per troppo tempo concentrato su aspetti quali pronuncia, strutture ecc. Anche la coseddetta 'civiltà' è stata oggetto di insegnamento con la certezza che fosse sufficiente a far consocere 'l'altra' cultura agli stdeunti. MA non è sempre stato così. La competenza lingusitica non è sufficiente e gli elementi di civiltà proposti agli studenti nemmeno. L'articolo si sofferma sui problemi che caratterizzano la comunicazione interculturale e presenta un progetto che mira allo sviluppo della competenza interculturale degli studenti.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/9294
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact