During the last decades, the need to restrain public expenditure has led to adopt several measures for the health sector aiming at improving the performance and efficiency of different health systems. Within this context, the peculiarities of teaching hospitals (THs) have triggered a wide theoretical and empirical debate. Previous literature has often taken into consideration single institutional models without making a comparative analysis of the various systems chosen by different countries and of their implications in terms of both efficacy and “value for money”. The present work intends to fill this gap moving from an analytic paradigm which looks at the system of accountability as a way to methodologically legitimate in the eyes of different stakeholders the use of public resources for financing the activities of THs. From the comparison of the governance and financing models of THs in a group of OECD countries, useful policy implications are drawn.

La necessità di contenere la spesa pubblica ha portato negli ultimi decenni ad adottare numerosi interventi in campo sanitario con l’obiettivo di migliorare la performance e l’efficienza dei diversi sistemi. In questo ambito, le peculiarità dei teaching hospitals (TH) sono state oggetto di un ampio dibattito teorico ed empirico. La letteratura precedente ha spesso guardato a singoli modelli istituzionali senza effettuare un’analisi comparativa dei diversi schemi adottati nei vari paesi e delle loro implicazioni in termini di efficacia e “value for money”. Il presente lavoro vuole colmare questa lacuna partendo da un paradigma di analisi che guarda al sistema di accountability come cerniera di legittimazione presso i diversi stakeholders che sorregge metodologicamente l’impiego di risorse pubbliche al finanziamento delle attività dei TH. Attraverso una valutazione comparativa dei modelli di governance e finanziamento dei TH in un gruppo di paesi OCSE vengono derivate alcune utili implicazioni di policy.

Finanziamento dei teaching hospitals: tra risorse immateriali e sistema di misurazione della performance.

CATALFO, Pierluigi;CAVALIERI, MARINA;GUCCIO, Calogero
2011-01-01

Abstract

During the last decades, the need to restrain public expenditure has led to adopt several measures for the health sector aiming at improving the performance and efficiency of different health systems. Within this context, the peculiarities of teaching hospitals (THs) have triggered a wide theoretical and empirical debate. Previous literature has often taken into consideration single institutional models without making a comparative analysis of the various systems chosen by different countries and of their implications in terms of both efficacy and “value for money”. The present work intends to fill this gap moving from an analytic paradigm which looks at the system of accountability as a way to methodologically legitimate in the eyes of different stakeholders the use of public resources for financing the activities of THs. From the comparison of the governance and financing models of THs in a group of OECD countries, useful policy implications are drawn.
2011
La necessità di contenere la spesa pubblica ha portato negli ultimi decenni ad adottare numerosi interventi in campo sanitario con l’obiettivo di migliorare la performance e l’efficienza dei diversi sistemi. In questo ambito, le peculiarità dei teaching hospitals (TH) sono state oggetto di un ampio dibattito teorico ed empirico. La letteratura precedente ha spesso guardato a singoli modelli istituzionali senza effettuare un’analisi comparativa dei diversi schemi adottati nei vari paesi e delle loro implicazioni in termini di efficacia e “value for money”. Il presente lavoro vuole colmare questa lacuna partendo da un paradigma di analisi che guarda al sistema di accountability come cerniera di legittimazione presso i diversi stakeholders che sorregge metodologicamente l’impiego di risorse pubbliche al finanziamento delle attività dei TH. Attraverso una valutazione comparativa dei modelli di governance e finanziamento dei TH in un gruppo di paesi OCSE vengono derivate alcune utili implicazioni di policy.
ospedali di insegnamento; accountability; politiche sanitarie
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