In the novel Der Erwählte (The Holy Sinner) Thomas Mann realizes a conscious amusement playing with the rules of traditional novel. In this novel the humorous, flamboyant linguistic pastiche is conspicuous and it is joined by recurrent literary references and symbols or pictures of Christian medieval imagination; also the frequent allusions to psychoanalysis and the dynamics of the conscious and the unconscious mind are noticeable. Th. Mann’s final, comforting message, as it is outlined in Gregory’s life’s path, is the ultimate blame of every material and spiritual roughness and the tribute to an European and above all human Kultur, which is the unique antidote to any potential relapse into a state of moral and social barbarism. The author tries to rewrite the medieval matter into the conventions of Modernity, and at the same time he creates an universe, which is interwoven of signs and words suggesting other worlds, situations and realities.
Nel romanzo Der Erwählte, liberamente ispirato alla leggenda medievale cristiana del Gregorius di Hartmann von Aue, Thomas Mann realizza un gioco deliberato con le categorie narrative del romanzo tradizionale. Si evidenzia nel romanzo il divertente e ostentato pastiche linguistico, accompagnato da frequenti citazioni letterarie e dalla ricorsiva presenza di simboli e figure dell’immaginario medievale e cristiano, cui si uniscono richiami alla psicoanalisi e alle dinamiche del conscio e dell’inconscio. Il messaggio finale, consolatorio, tracciato nella parabola umana di Gregorio, è la condanna definitiva di ogni rozzezza materiale e spirituale e il richiamo a quella Kultur, umana ed europea, antidoto necessario di ogni ricaduta nella barbarie morale e civile. Chiaro è il tentativo di inserire la materia medievale nei canoni della modernità, realizzando un cosmo intessuto di segni e parole capaci di richiamare al lettore altri mondi, situazioni e realtà.
Tra Medioevo e (Post)Moderno, la leggenda di Gregorio in Der Erwählte di Thomas Mann
SIPIONE, CONCETTA
2010-01-01
Abstract
In the novel Der Erwählte (The Holy Sinner) Thomas Mann realizes a conscious amusement playing with the rules of traditional novel. In this novel the humorous, flamboyant linguistic pastiche is conspicuous and it is joined by recurrent literary references and symbols or pictures of Christian medieval imagination; also the frequent allusions to psychoanalysis and the dynamics of the conscious and the unconscious mind are noticeable. Th. Mann’s final, comforting message, as it is outlined in Gregory’s life’s path, is the ultimate blame of every material and spiritual roughness and the tribute to an European and above all human Kultur, which is the unique antidote to any potential relapse into a state of moral and social barbarism. The author tries to rewrite the medieval matter into the conventions of Modernity, and at the same time he creates an universe, which is interwoven of signs and words suggesting other worlds, situations and realities.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
cop DenunciaUtopia.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Altro materiale allegato
Licenza:
Non specificato
Dimensione
196.96 kB
Formato
Adobe PDF
|
196.96 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
07 sipione.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Non specificato
Dimensione
175.01 kB
Formato
Adobe PDF
|
175.01 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
00 prime pagine Dolei copia.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Altro materiale allegato
Licenza:
Non specificato
Dimensione
66.22 kB
Formato
Adobe PDF
|
66.22 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.