Starting with what is laid down in the Italian Constitution, and making use of selected literature on the subject, the article aims to reflect, from a pedagogical perspective, on some key problems relating to the idea of freedom of education conceived as a limit concept needing to find its own natural place and point of reference in the right of pupils to an active and participatory education capable of promoting, through an open confrontation of cultural positions, the full development of their personality.
Prendendo avvio dal dettato costituzionale e avvalendosi di una selezionata letteratura sul tema, l’articolo intende riflettere, in una prospettiva pedagogica, su alcuni nodi problematici che caratterizzano la nozione di libertà di insegnamento concepita come un concetto limite che deve trovare il proprio naturale corrispettivo e punto di riferimento nel diritto degli allievi a una formazione attiva e partecipe in grado di promuovere, tramite un confronto aperto di posizioni culturali, il pieno sviluppo della loro personalità.
Alcune considerazioni sulla libertà di insegnamento
VOLPICELLI M
2017-01-01
Abstract
Starting with what is laid down in the Italian Constitution, and making use of selected literature on the subject, the article aims to reflect, from a pedagogical perspective, on some key problems relating to the idea of freedom of education conceived as a limit concept needing to find its own natural place and point of reference in the right of pupils to an active and participatory education capable of promoting, through an open confrontation of cultural positions, the full development of their personality.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Alcune considerazioni sulla libertà di insegnamento.pdf
solo gestori archivio
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
4.67 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.67 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.