Giuseppe Lombardo Radice's Lezioni di didattica e ricordi di esperienza magistrale has been, and still is even after the many decades since it was first published in 1913, a fundamental text of reference for the training of the Italian teachers. Pedagogist Ernesto Codignola recalled its success as "strepitoso (remarkable)". The proof of this is also in the numerous subsequent editions and reprints, which went far beyond the author's expectations. Declaredly Accanto ai Maestri (Alongside the Teachers), and a teacher himself during his adolescence - later trainer of teachers in his role of regular school teacher, elementary school internship director, professor of pedagogy at the Magisterium of Rome - the Catanian pedagogist formulated, within the pages of his Lezioni, a particular concept of ‘teacher’ that is not only inspired by the theoretical assumptions of Gentile's pedagogical actualism, but also by the many concrete figures of teachers encountered during his educational experience. Giuseppe Prezzolini summarised said concept in the expression «sii uomo e sarai maestro! (be a man and you will be a master!)». The proposed contribution intends to retrace some aspects of this concept by focusing on some moments of “Lezioni” and on some exemplary figures of the ideal “scuola serena" delineated by the Sicilian pedagogist. Figures of a "scuola nuova" capable of valorising students while promoting their intelligence, creativity and spiritual and moral growth.
Le Lezioni di didattica e ricordi di esperienza magistrale di Giuseppe Lombardo Radice hanno costituito un testo di riferimento fondamentale per la formazione della classe magistrale italiana anche a distanza dei tanti decenni trascorsi dalla loro prima apparizione nel 1913. Come ha ricordato il pedagogista Ernesto Codignola il loro successo fu «strepitoso». Lo testimoniano le numerose successive edizioni e ristampe che andarono ben al di là delle aspettative dell’autore. Dichiaratamente Accanto ai maestri, maestro egli stesso nel corso della sua adolescenza, e quindi formatore di maestri nella sua veste di insegnante di scuola normale, di direttore di tirocinio di scuola elementare, di professore di pedagogia al Magistero di Roma, il pedagogista catanese ha formulato nelle pagine delle sue Lezioni una peculiare concezione del maestro ispirata non solo ai presupposti teorici dell’attualismo pedagogico gentiliano ma anche alle molteplici concrete figure di maestre e maestri incontrati nel corso della sua esperienza magistrale. Giuseppe Prezzolini ha sintetizzato tale concezione nell’espressione «sii uomo e sarai maestro!». Il contributo proposto intende ripercorrere alcuni aspetti di tale concezione soffermandosi su alcuni momenti delle Lezioni e su alcune figure esemplari della ideale «scuola serena» delineata dal pedagogista siciliano. Figure di una «scuola nuova» capace di valorizzare gli allievi promuovendone nel contempo l’intelligenza, la creatività e la crescita spirituale e morale.
Maestre e maestri nelle Lezioni di didattica e ricordi di esperienza magistrale di Giuseppe Lombardo Radice
MARIA VOLPICELLI
2023-01-01
Abstract
Giuseppe Lombardo Radice's Lezioni di didattica e ricordi di esperienza magistrale has been, and still is even after the many decades since it was first published in 1913, a fundamental text of reference for the training of the Italian teachers. Pedagogist Ernesto Codignola recalled its success as "strepitoso (remarkable)". The proof of this is also in the numerous subsequent editions and reprints, which went far beyond the author's expectations. Declaredly Accanto ai Maestri (Alongside the Teachers), and a teacher himself during his adolescence - later trainer of teachers in his role of regular school teacher, elementary school internship director, professor of pedagogy at the Magisterium of Rome - the Catanian pedagogist formulated, within the pages of his Lezioni, a particular concept of ‘teacher’ that is not only inspired by the theoretical assumptions of Gentile's pedagogical actualism, but also by the many concrete figures of teachers encountered during his educational experience. Giuseppe Prezzolini summarised said concept in the expression «sii uomo e sarai maestro! (be a man and you will be a master!)». The proposed contribution intends to retrace some aspects of this concept by focusing on some moments of “Lezioni” and on some exemplary figures of the ideal “scuola serena" delineated by the Sicilian pedagogist. Figures of a "scuola nuova" capable of valorising students while promoting their intelligence, creativity and spiritual and moral growth.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Maestre e maestri nelle Lezioni di didattica (Volpicelli) (3).pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
274.83 kB
Formato
Adobe PDF
|
274.83 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.