The paper presents the digital scholarly edition of Umberto Eco's The Name of the Rose characterized since its conception by the dialogue between digital philology and computational literary criticism in an interdisciplinary perspective called 'IDEA' paradigm (Interpretation, Didactics, Edition, Annotation). By bringing together authorial philology, digital annotation and literature didactics, the IDEA paradigm-elaborated specifically for this edition but extendable to all copyrighted texts-aims to overcome the objective limitations of publishing contemporary literature content on the Web in open format. The contribution then describes the portal «The Variants of the Rose», a virtual place where to present the critical apparatus of variants encoded in XML-TEI (and visualized through EVT2), some didactic content elaborated with TRAViz, Storymap JS and Timeline JS, the annotation in a Domain Specific Language developed on Euporia and further critical insights elaborated from Franco Moretti's distant reading and Giuseppe Savoca's literary lexicography. Subsequently, a reflection on the modelling of the edition, the concept of extended edition and the project workflow is presented. Finally, a road map of future content is proposed with a view on the increasing integration of scientific research and Public Humanities.
Il contributo presenta l’edizione scientifica digitale de Il nome della rosa di Umberto Eco caratterizzata sin dalla sua ideazione dal dialogo tra filologia digitale e critica computazionale della letteratura in un’ottica profondamente interdisciplinare che prende il nome di paradigma ‘IDEA’ (Interpretazione, Didattica, Edizione, Annotazione). Mettendo insieme variantistica d’autore, annotazione digitale e didattica della letteratura il paradigma IDEA – elaborato appositamente per la presente edizione ma estendibile a tutti i testi tutelati dal diritto d’autore – si pone l’obiettivo di superare i limiti oggettivi di pubblicazione sul web in formato aperto di contenuti di letteratura contemporanea. Il contributo descrive quindi il portale Le varianti della rosa, un luogo virtuale dove presentare l’apparato critico delle varianti codificato in XML-TEI (e visualizzato tramite EVT2), alcuni contenuti didattici elaborati con TRAViz, Storymap JS e Timeline JS, l’annotazione in un Domain Specific Language sviluppata su Euporia e ulteriori approfondimenti critici sviluppati a partire dal distant reading di Franco Moretti e dalla lessicografia letteraria di Giuseppe Savoca. Si espone inoltre una riflessione sulla modellizzazione dell’edizione, sul concetto di edizione estesa, sul workflow che ha caratterizzato il progetto e si propone una road map dei contenuti futuri in un’ottica di sempre maggiore integrazione tra ricerca scientifica e public humanities.
L'edizione scientifica digitale estesa de «Il nome della rosa»: modellizzazione, workflow e il paradigma IDEA
D'agata C.
2022-01-01
Abstract
The paper presents the digital scholarly edition of Umberto Eco's The Name of the Rose characterized since its conception by the dialogue between digital philology and computational literary criticism in an interdisciplinary perspective called 'IDEA' paradigm (Interpretation, Didactics, Edition, Annotation). By bringing together authorial philology, digital annotation and literature didactics, the IDEA paradigm-elaborated specifically for this edition but extendable to all copyrighted texts-aims to overcome the objective limitations of publishing contemporary literature content on the Web in open format. The contribution then describes the portal «The Variants of the Rose», a virtual place where to present the critical apparatus of variants encoded in XML-TEI (and visualized through EVT2), some didactic content elaborated with TRAViz, Storymap JS and Timeline JS, the annotation in a Domain Specific Language developed on Euporia and further critical insights elaborated from Franco Moretti's distant reading and Giuseppe Savoca's literary lexicography. Subsequently, a reflection on the modelling of the edition, the concept of extended edition and the project workflow is presented. Finally, a road map of future content is proposed with a view on the increasing integration of scientific research and Public Humanities.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.