The essay examines the use of the novella form in the poems following Ariosto, focus-ing on Bernardo Tasso’s Amadigi and Torquato Tasso’s Rinaldo. Through the analysis of selected episodes, it shows how the former openly embraces the narrative experiment initiated by Boiardo and Ariosto, while the latter arrives at more compromising solutions, favoring the technique of intercalated storytelling, and occasionally alluding to the novellas of the Inamoramento and the Furioso.
Il saggio indaga il ricorso alla forma novellistica nei poemi successivi ad Ariosto, concentrandosi in particolare sull’Amadigi di Bernardo Tasso e sul Rinaldo di Torquato Tasso. Attraverso l’analisi di alcuni episodi, si mostra come il primo accolga apertamente l’esperimento narrativo inaugurato da Boiardo e Ariosto, mentre il secondo giunga a soluzioni di compromesso, privilegiando la tecnica del racconto intercalato e alludendo, talora, alle novelle dell’Inamoramento e del Furioso.
La tentazione della novella in Bernardo e Torquato Tasso: i casi dell’Amadigi e del Rinaldo
	
	
	
		
		
		
		
		
	
	
	
	
	
	
	
	
		
		
		
		
		
			
			
			
		
		
		
		
			
			
				
				
					
					
					
					
						
							
						
						
					
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
			
			
		
		
		
		
	
Ottavia Branchina
			2025-01-01
Abstract
The essay examines the use of the novella form in the poems following Ariosto, focus-ing on Bernardo Tasso’s Amadigi and Torquato Tasso’s Rinaldo. Through the analysis of selected episodes, it shows how the former openly embraces the narrative experiment initiated by Boiardo and Ariosto, while the latter arrives at more compromising solutions, favoring the technique of intercalated storytelling, and occasionally alluding to the novellas of the Inamoramento and the Furioso.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


